Jij ziet straks geen problemen, maar oplossingen!
Omgaan met complex gedrag in de ouderenzorg
Claimend gedrag, zorg mijden, manipulatie of zelfs agressie: als jij werkt in de ouderenzorg krijg jij gegarandeerd met complex gedrag te maken. Om hier goed mee om te gaan moet je weten wat er achter dit gedrag zit. Want vaak is dit slechts een uiting van een onderliggende behoefte.
Maar wat is nou precies complex gedrag? Hoe leer je dit gedrag te begrijpen? Hoe neem je jouw team mee in de juiste benadering? En welke hulpmiddelen kan jij hierbij inzetten?
Op dinsdag 19 november leer jij anders naar complex gedrag te kijken. Met verschillende leervormen zoals inspirerende lezingen, beeldend theater en praktische sessies zie jij straks geen problemen maar oplossingen!
Voor wie?
Dit congres is bedoeld voor zorg- en welzijnsprofessionals werkzaam in de ouderenzorg, zoals verpleegkundigen, verzorgenden, casemanagers, praktijkondersteuners, teamleiders, maatschappelijk werkers en sociaal werkers.
Leestip:
Spreker Jan van der Hammen: ‘Lastige situaties moet je voor je zien’ >
Een initiatief van:
Accreditatie
5 puntenAccreditatie voor het congres Omgaan met complex gedrag in de ouderenzorg is goedgekeurd voor 5 punten bij:
- Kwaliteitsregister V&V
- Register Zorgprofessionals (scholing algemeen, wijkverpleegkunde, GGZ, dementieverpleegkunde, SPV)
- Verpleegkundig Specialisten Register
Vul je relatienummer in op het aanmeldformulier om hiervoor in aanmerking te komen.
Suggesties voor accreditatie?
Mail jouw verzoek naar matthijs.kievit@bsl.nl. Wij zullen jouw verzoek in overweging nemen.
Welkom en opening van de dag
Jan van der Hammen, dagvoorzitter, trainingsacteur
Ethische dilemma’s in de zorg voor ouderen
Jasmijn de Lange, zorgethicus, docent en verpleegkundige
Als professional in de ouderenzorg loop je regelmatig tegen morele of ethische dilemma’s aan. Grote thema’s maar ook kleine alledaagse onderwerpen vragen jouw aandacht. Je moet afwegen hoever je kunt gaan, wat verantwoord is in die situatie en je verhouden wat er van je wordt verwacht.
Tijdens deze lezing krijg je inzicht in jouw eigen opvattingen over goede zorg en die van anderen, welke dilemma’s er spelen in de zorg voor ouderen én krijg je handvatten in het uitpluizen van een ethisch dilemma. Naast de theorie is er ruimte voor uitwisseling, oefeningen uit de praktijk en reflectie.
Goede slaap hoeft geen droom te zijn
Ester Bertholet, specialist ouderengeneeskunde & eigenaar Praktijk Ouderengeneeskunde Bertholet
Veel mensen slapen slecht of denken dat ze slecht slapen. Het kan een grote bron van zorgen, vermoeidheid, eenzaamheid, frustratie en allerlei lichamelijke en geestelijke klachten zijn. Uitleg over wat (goede) slaap eigenlijk is, kan al een groot verschil maken. Geruststelling is daarna vaak belangrijk maar in deze presentatie zal ik ook concrete tips geven waarmee je met mensen samen aan de slag kunt. Er kan meer verbeteren dan je denkt!
Wat heeft men geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Slaapperceptie (veel mensen denken dat ze slecht slapen, maar slapen prima)
- Een goede nacht begint bij een goede dag
- Het belang van ritme voor slaap
Ochtendpauze
Theater ‘Kijk naar mij’ over claimend gedrag en onrust
Jan van der Hammen, dagvoorzitter en trainingsacteur & Marij Verhaevert, trainingsacteur
In de zorg is het normaal dat jouw cliënten en patiënten een beroep op jou doen en jouw aandacht vragen. Maar als dat veel gebeurd, kan dit lastig of belastend worden. We spreken dan al snel van claimend (of aandachtvragend) gedrag.
‘Door middel van interactief theater verkennen we dergelijke situaties uit jouw dagelijks werk en krijg je praktische tips en tricks over hoe je in het vervolg omgaat met claimend gedrag of onrust bij jouw cliënt of patiënt.’
Lunchpauze
Workshopronde 1
Workshopronde 2
Middagpauze
Workshopronde 3
Einde programma
Zelfbescherming & weerbaarheid; dat is toch niet nodig in de ouderenzorg…
Suzan Linders, programmaleider agressie & Suzanne Thomasse, coördinator agressie
In deze sessie maakt men kennis met hoe je confrontatieregels in contact kunt toepassen en hoe je verantwoordelijkheid kunt nemen voor je eigen veiligheid.
De sessie kent een interactieve sfeer en is gericht op ervaringsleren. Door middel van oefeningen gaan we aan de slag met het toepassen van confrontatieregels. Ook kijken we naar hoe we onze eigen veiligheid voorop kunnen stellen in het contact met de ander.
Na het volgen van deze sessie heb je geleerd dat:
- Je eigen veiligheid op 1 staat
- Voel je je gesterkt in je zelfvertrouwen
- Kun je confrontatieregels toepassen in het contact met de ander
Doelgroep: deze sessie is gericht op zorgprofessionals werkzaam binnen alle domeinen van de ouderenzorg
Een ander perspectief van onbegrepen gedrag
Diana Codfried, adviseur (culturele) diversiteit en inclusie
Het kan zijn dat gedrag niet altijd laat zien wat je gewend bent omdat het onbekend is en daardoor niet direct kan worden geduid. Het helpt dan om ook de culturele bril op te zetten en onderzoeken of de culturele diversiteit wellicht van invloed is op het gedrag.
Nederland is een kleurrijk land, met veel verschillende culturen. Binnen de ouderenzorg is het zichtbaar en merkbaar dat ook de ouderen met een migratie achtergrond een groeiende groep is. We hebben allemaal onze eigen normen en waarden. Deze zijn persoonlijk of passen ze bij het systeem/gemeenschap waar je bent opgegroeid, maar ze zijn niet universeel. Zo heeft iemand met een andere culturele achtergrond, soms andere verwachtingen en gebruiken. Cultuur, gewoonten, normen en waarden zijn van invloed op je gedrag en naarmate we ouder worden, kan het belang daarvan toenemen, houvast geven terug te kunnen naar bekende rituelen of waarden.
Doelgroep: deze sessie is gericht op zorgprofessionals werkzaam binnen alle domeinen van de ouderenzorg
Psychiatrie in de wijk (alleen in ronde 1)
Gerben Bergsma, Eigenaar Bergsma en De Boer Bij- en Nascholing
Als zorgprofessional in de wijk kom je steeds vaker in aanraking met complexe psychiatrische zorgvragen. Mede door de groeiende complexiteit van onze samenleving kan dit een grote uitdaging zijn.
Het opbouwen van netwerken met collega-zorgverleners en andere organisaties wordt steeds crucialer. Daarnaast is intercollegiale ondersteuning en kennis over ziektebeelden en vaardigheden van essentieel belang. Tot slot vraagt ook de familie van de cliënt het nodige.
Tijdens deze sessie maak je kennis met het onderwerp psychiatrie in de wijk en leer je beter omgaan met cliënten met psychiatrische aandoeningen.
Doelgroep: deze sessie is gericht op zorgprofessionals werkzaam in de wijk
Gerontopsychiatrie in het verpleeg- en verzorgingshuis – die past hier niet (alleen in ronde 2)
Gerben Bergsma
Kleurrijk, intrigerend, achterdocht, angst en depressie: dit is gerontopsychiatrie in het verpleeg- en verzorgingshuis héél kort samengevat. Ouderen met psychiatrische aandoeningen is een doelgroep die snel groeit en steeds meer behoefte heeft aan passende ondersteuning. Maar wat is de juiste hulp voor deze kwetsbare groep ouderen, die vaak een geweldig talent hebben om verpleegkundigen, verzorgenden én behandelaars tegen elkaar uit spelen of complete woongroepen te ontregelen?
Tijdens deze sessie krijg je praktische handvatten en tips en leer je weer voelen hoe te regelen en te handelen.
Doelgroep: deze sessie is gericht op zorgprofessionals werkzaam in het verpleeg- en verzorgingshuis
‘Zorgwekkende Zorgmijders’ in de ouderenzorg
Gerard Lohuis, Sociaal psychiatrisch verpleegkundige bij BuurtzorgT
Een kwetsbare doelgroep bij zorgmijders zijn ouderen, met name nu zij steeds langer thuis wonen. Bij ouderen gaat het vaak om (zelf)verwaarlozing, eenzaamheid, verlieservaring en minder mee kunnen komen in een veranderende wereld. Hoe ga je om met deze specifieke doelgroep? Welke alternatieve oplossingen zijn er? En hoe motiveer je tot accepteren van hulp?
Het is een uitdaging voor jou om beter te kijken wat er aan de hand is. De werkelijkheid wordt bepaald door het perspectief van waaruit je kijkt en als jij en de oudere niet op elkaar zijn afgestemd, noemen we dat een probleem. In dit verhaal word je uitgedaagd stil te staan bij de basis van alle hulp: contact en verbinding.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie:
- Kennis over persoonlijkheids- en psychiatrische problematiek zijn essentieel om aan te sluiten bij behoeften en oplossingsstrategieën van ouderen
- Narratieven en verhalen bepalen in grote mate hoe je je zelf beleeft en daar naar handelt
- Dat je grotendeels onbewust handelt en daardoor moeilijk kan veranderen
- Dat de overtuiging en geloof in een eigen theorie door jou van groot belang is om de oudere te helpen
- Dat er geen hulp mogelijk is zonder verbinding tussen oudere en jou als hulpverlener
Doelgroep: deze sessie is gericht op zorgprofessionals werkzaam binnen alle domeinen van de ouderenzorg
Dementie en onbegrepen gedrag
Jan van der Hammen, trainer en consulent bij het CCE
Tijdens deze sessie gaan we dieper in op het gedrag. Ieder gedrag heeft namelijk een aanleiding. En als we deze aanleiding weten te vinden, kunnen we dit gedrag ook beïnvloeden.
Wat bepaalt ons gedrag? En hoe kunnen we het gedrag begrijpen van mensen met dementie? En misschien nog belangrijker, hoe kun je dit gedrag beïnvloeden?
Tijdens deze sessie gaat Jan van der Hammen in op bovenstaande vragen. Hij gebruikt daarbij een mix van theorie en improvisatie om tot bepaalde inzichten te komen.
Doelgroep: deze sessie is gericht op zorgprofessionals werkzaam binnen alle domeinen van de ouderenzorg
Gepersonaliseerde mediatieve behandeling bij complex en onbegrepen gedrag (voor verpleegkundigen en verzorgenden)
Saskia Bollen, verpleegkundig specialist ggz & Nienke Hoogstraten, ABC-trainer/ouderenpsycholoog
Complex gedrag is veelal contextueel bepaald waarbij persoonlijkheidskenmerken een onmisbare rol spelen bij het in stand houden of zelf verergeren van complex gedrag. In deze workshop maak je aan de hand van casuïstiek, kennis met een gecombineerde methodiek: (CoMBI en ABC). Deze methode geeft het zorgteam (verpleegkundigen en verzorgenden) handvatten bij complex gedrag bij mensen met cognitieve stoornissen en/of ernstige psychiatrische aandoeningen door uit te gaan van onderliggende persoonlijkheidskenmerken.
Na het volgen van deze sessie heb je:
- Inzicht in de onderliggende persoonlijkheidskenmerken bij complex gedrag
- Kennis van een gepersonaliseerde mediatieve methode (CoMBI/ABC) voor het zorgteam
- Aan de hand van casuïstiek vaardigheden geoefend
Gepersonaliseerde mediatieve behandeling bij complex onbegrepen gedrag (voor verpleegkundig specialisten en teamleiders)
Saskia Bollen, verpleegkundig specialist ggz & Nienke Hoogstraten, ABC-trainer/ouderenpsycholoog
Complex gedrag is veelal contextueel bepaald. Persoonlijkheidskenmerken spelen een onmisbare rol bij het in stand houden van of zelfs verergeren van complex gedrag. In deze workshop maak je aan de hand van casuïstiek, kennis met een gecombineerde methodiek: (CoMBI en ABC). Deze methode geeft het zorgteam (verpleegkundig specialisten en teamleiders) handvatten in het omgaan met complex gedrag bij mensen met cognitieve stoornissen en/of ernstige psychiatrische aandoeningen door uit te gaan van onderliggende persoonlijkheidskenmerken. Deze workshop gaat dieper in op hoe je het zorgteam hierbij kunt begeleiden.
Na het volgen van deze sessie heb je:
- Inzicht in de onderliggende persoonlijkheidskenmerken bij complex gedrag
- Kennis van een gepersonaliseerde mediatieve methode (CoMBI/ABC) voor het zorgteam en hoe deze te begeleiden in de methodiek
- Aan de hand van casuïstiek vaardigheden geoefend
‘Helpen werkt averechts, niets doen ook’ – over het omgaan met cliënten met borderlineproblematiek
Wilma Klein en Aafke Karels, trainers/opleiders, Benjamins & Jens
De relatie tussen hulpverlener en cliënt met borderline problematiek is nogal eens dynamisch. In deze workshop wordt het spanningsveld dat ontstaat en de valkuilen waar hulpverleners in kunnen stappen meteen zichtbaar. De nadruk in deze workshop ligt op het begrijpen en hanteren van de relatie en het zicht krijgen op de eigen attitude. Daar waar de hulpverlener de balans weet te vinden tussen houdgreep en afwijzing, verandert het gedrag van de cliënt als vanzelf mee.
Wat heeft men geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Het begrijpen en hanteren van de relatie met je cliënt met borderlineproblematiek
- Het stellen van grenzen met behoud van contact
- Het voorkomen van valkuilen
De rol van prikkelgestuurde begeleiding bij ouderen met complexe problematiek
Natasja Maassen Van den Brink, verpleegkundige
Leer hoe je kunt samenwerken op het gebied van de sensorische informatieverwerking bij de psychisch kwetsbare oudere met complexe problematiek.
Wat heeft men geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Waarom prikkels en prikkelverwerking zeer belangrijk zijn om gedrag te reguleren;
- Hoe gedrag gereguleerd kan worden als je weet welke prikkels te verstreken of te verminderen.
Het programma is onder voorbehoud van wijzigingen.
Reviews
Toelichting tekst bij reviews: Nursing congressen worden steevast hoog beoordeeld, en daar zijn we enorm trots op! Bij ons staat evaluatie hoog in het vaandel. Na elk congres wordt een evaluatie verzonden en zorgvuldig verwerkt. Jouw waardevolle feedback is essentieel om onze congressen steeds verder te verbeteren en te laten groeien.
Mensgericht en Inspirerend
'Krachtige handvatten gekregen voor betere zorg aan ouderen. Gerben Bergsma sprak met humor en begrip, een absolute highlight. Mijn eerste congres was leerzaam en onvergetelijk. Een aanrader voor elke verpleegkundige!'
Menselijke Focus
'Door meer naar de mens te kijken in plaats van de cliënt, onderscheidt dit congres zich. Ik heb geen verbeterpunten.'
Vanuit de Patiënt
Stimulans gekregen om niet direct oplossingsgericht te denken, maar vanuit de patiënt. Alles werd laagdrempelig en benaderbaar gepresenteerd in heldere taal, met boeiende casussen. Een eye-opener voor elke verpleegkundige!'
Dialoog Opent Deuren
'Ondergedompeld in de WZD en gesloten settings. Ontdekte het belang van dialoog om binnen onze organisatie 'de deuren te openen'. Essentieel voor organisaties zonder huidig beleid hierop. Een verhelderend inzicht voor elke zorgprofessional!'
‘Fijne tips en handvatten voor een nog betere zorgverlening voor onze kwetsbare ouderen. Informatie om over na te denken en samen over te sparren met het team/ op de afdelingen. Vooral kijken naar de mens, dit is zo belangrijk en zal hierin ook een coachende rol gaan nemen.’
"Ik heb handvatten gekregen hoe ik de onrustige cliënt anders kan benaderen, en hoe ik zelf in de zorg kan gaan staan om de onrust om te keren."
“De workshop werden met humor en een knipoog gegeven, waardoor er herkenbaarheid was die omdenken in ons soms roestig zorgverlenen zal brengen.”
“Zowel de lezingen als de workshops waren echt geweldig. Super interessant en leerzaam op een leuke manier gebracht en gelijk toepasbaar op de werkvloer.“
Praktische info
Tarieven
- Vroegboektarief (1e 50 aanmeldingen)
- 249
- Regulier tarief
- 299
- Abonneetarief
- 249
Alle tarieven zijn exclusief BTW. Bekijk de annuleringsvoorwaarden hier.
*korting voor abonnees van Nursing, TvV en TvZ.
Algemeen
Di 19 november 2024
Van der Valk hotel
Winthontlaan 4, 3526KV Utrecht
Parkeren en route
Voor meer informatie, klik hier.
FAQ
Heb je een vraag? Kijk dan bij het overzicht van veel gestelde vragen.
Of neem contact op met onze klantenservice.