Persoonsgerichte continentiezorg is de sleutel tot de meest effectieve continentiezorg. TENA SmartCareTM geeft inzicht en ondersteunt zorgverleners om deze zorg te geven. Zoals bij Noorderbreedte.
Oplossingen die bijdragen aan individuele zorg en meer!
Om zorg op maat te kunnen bieden is het belangrijk om het mictiepatroon, de hoeveelheid urineverlies en de individuele behoeften van de zorgvrager in kaart te brengen. Daarom zijn TENA SmartCare Identifi™ en TENA SmartCare Change Indicator™, twee innovatieve digitale oplossingen, ontwikkeld.
De focus ligt op het verbeteren van de zorgervaring voor zorgvragers en het verlichten van de belasting voor zorgverleners, terwijl er ook efficiënt gebruik wordt gemaakt van middelen en duurzame continentiezorg wordt bevorderd.
Hoe werkt het in de dagelijkse praktijk bij Noorderbreedte?
Inmiddels worden TENA SmartCare Identifi™ en TENA SmartCare Change Indicator™ ingezet bij veel Nederlandse zorgorganisaties. Een van die organisaties is Noorderbreedte, met o.a. vijftien woonzorglocaties in Friesland. Op meerdere locaties wordt er naar tevredenheid van zorgvragers en medewerkers mee gewerkt:
“Slim incontinentiemateriaal draagt positief bij aan persoonsgerichte zorg”, zegt implementatiemanager zorgtechnologie Jan de Haan. “Als zorgmedewerker houd je hiermee namelijk veel beter zicht op het plasgedrag van de bewoners. Je kunt daardoor een toiletbezoek of verschoonmoment veel beter inplannen. Zo voorkom je ‘ongelukjes’ en hoef je bijvoorbeeld een bewoner niet onnodig naar het toilet te laten gaan. Ook verschoon je een bewoner niet voor niets of hoef je hem of haar in de nacht niet te storen voor het wisselen van het incontinentiemateriaal. Dat is voor iemands waardevolle dag en waardigheid heel belangrijk. Eigenlijk zet je hiermee juist in op het zo lang mogelijk continent blijven.”
Minder vaak fysiek controleren
“Naast TENA IdentifiTM maken we ook gebruik van TENA Change IndicatorTM, het meet de mate van urineverzadiging van het materiaal. Zodra het tijd is om het te verschonen, krijg je als zorgmedewerker een bericht op je zorgtelefoon. Je hoeft hierdoor minder vaak het materiaal fysiek te controleren. Tegelijkertijd voorkom je zo ook dat je niet te laat bent en een bewoner doorlekt en met een natte huid zit.”
Als een bewoner het zelf niet meer kan aangeven…
Anton van der Ploeg, medewerker zorginnovatie & technologie en verzorgende IG bij Noorderbreedte, locatie Toutenburg is enthousiast over de inzet van TENA Change IndicatorTM op zijn locatie. “Bij onze doelgroepen hebben we te maken met mensen die geen controle meer hebben over hun toiletgang. Soms moeten ze heel vaak, dan weer een groot deel van de dag niet, of juist op heel onverwachte momenten. Daarom is voor ons de Change Indicator echt een uitkomst. Die geeft precies aan wanneer vervanging van het incontinentiemateriaal gewenst is. Zo blijft elke bewoner keurig droog. Dat zorgt ervoor dat ons werk rustiger verloopt. Ook hoeven we hierdoor minder kleding te wassen, want we zijn altijd op tijd. Je weet precies of je in actie moet komen of niet. Je moet er wel even tijd en moeite insteken om ermee om te leren gaan, maar de instructies zijn vrij simpel. Als je eenmaal weet hoe het werkt, draai je je hand er niet meer voor om. Het draagt echt bij aan de waardevolle dag.”
Meer weten over TENA SmartCareTM? Download de brochure of neem contact op met TENA Sales Support via 030 – 6984700 / sales.support.nl@essity.com
Meer weten over Noorderbreedte
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account